
تعداد صفحات: 11 (دو نمونه گزارش کار)
نوع فایل: WORD
+ فایل هدیه:
راهنمای ازمون ریون کودکان - ماتریس های پیش رونده رنگی (7 صفحه word)
و راهنمای آزمون ریون 60 سوالی - آزمون ماتریس های پیشرونده ریون
(9 صفحه word)
فهرست مطالب:
پاسخنامه آزمودنی
کلید نمره گذاری ریون
تفسیر نتایج
بخشی از متن فایل:
طبق جدول 2 (معادل های هوش بهر برای نمره های خام در سنین مختلف) در محل تلاقی نمره خام 39 و سن 13 سال، هوشبهر 113 مشاهده می شود، بنابراین ضریب هوشی آزمودنی 113 است.
با توجه به جدول 3 (رتبه درصدی هر یک از نمره های معادل هوش بهر(، برای سن 13 سال و نمره خام 39، آزمودنی در رتبه درصدی 79 قرار دارد. یعنی از 79 درصد همسالان خود قوی تر و از 21 درصد همسالان خود ضعیف تر است.
راهنمای آزمون ریون کودکان
راهنمای اجرای ماتریس های پیشرونده ریون
سری های A . AB . B ( رنگی )
ماتریس های پیشرونده ریون
سری های A . AB . B ( رنگی )
روش اجرا
در جریان یک مصاحبه اولیه، نام سن وسایر اطلاعات مربوط به آزمودنی را روی برگ نمره گذاری می نویسند. آنگاه دفترچه تصاویر را باز می کنند. اولین تصویر یعنی A 1 را به آزمودنی نشان می دهند. به او می گویند: این تصویر را خوب نگاه کنید( تصویر بالایی ). قسمتی ازآن برداشته شده است ( نشان می دهند ). قسمت برداشته شده در بین تصاویر پائینی است. هر یک از تصاویر پایینی شکل قسمت برداشته شده بالا را دارند. یعنی تصاویر پایینی می توانند قسمت برداشته شده تصویر بالارا پرکنند. اما همه آنها نمی توانند تصویر بالا را تکمیل کنند. فقط یکی از آنها می توانند تصویر بالایی را تکمیل کند. مثلا تصویر1، شکل بالا را دارد اما طرح آن را ندارد. تصویر 2 هم خوب نیست. تصویر3 کاملا غلط است.
تصویر 6 تقریبا خوب است اما خود آن ناقص است. به نظر شما کدامیک پاسخ است. پاسخ صحیح را نشان بدهید. اگر آزمودنی نتواند پاسخ صحیح را نشان دهد، آزماینده توضیحات بالارا نشان می دهد تا اینکه ماهیت مسئله درک شود. آنگاه آزماینده به تصویر A2 می پردازد. او می گوید : حال قطعه ای را نشان بده که می تواند تصویر بالایی را تکمیل کند. اگر آزمودنی نتواند پاسخ درست را پیدا کند، آزماینده به تصویر A1 برمی گردد وبعد آزمودنی می خواهد تا A2 را حل کند. اما اگر A2را درست پاسخ دهد به A3 می پردازد وشیوه بالا را بکار می برد. بین تصاویر A 1 تا A5 هر وقت لازم شد آزماینده به تصویر A1 برمی گردد اما پس از تصویر A5 کوچکترین کمکی را در حق او به عمل نمی آورد. آزماینده پاسخهای آزمودنی را روی برگ نمره گذاری می نویسد. او مواظبت می کند تا صفحات دوتادو ورق نخورند. در شروع سریهای Ab و B، کافی است که توجه آزمودنی روی مسئله جلب شود. کمکهای اضافی لازم نخواهد بود.
نمره گذاری
به هر پاسخ صحیح یک نمره داده می شود. با درنظر گرفتن جمع کل نمرات وسن آزمودنی، رتبه درصدی او بر اساس جدول نرم معلوم می شود. به هر پاسخ صحیح یک نمره داده می شود. با درنظر گرفتن جمع کل نمرات وسن آزمودنی، رتبه درصدی او بر اساس جدول نرم معلوم می شود.

تعداد صفحات: 6
نوع فایل: WORD
+ فایل هدیه:
راهنمای آزمون ریون 60 سوالی - آزمون ماتریس های پیشرونده ریون
(9 صفحه word)
فهرست مطالب:
پاسخنامه آزمودنی
کلید نمره گذاری ریون
تفسیر نتایج
قسمتی از متن:
طبق جدول 2 (معادل های هوش بهر برای نمره های خام در سنین مختلف) در محل تلاقی نمره خام 39 و سن 13 سال، هوشبهر 113 مشاهده می شود، بنابراین ضریب هوشی آزمودنی 113 است.
با توجه به جدول 3 (رتبه درصدی هر یک از نمره های معادل هوش بهر(، برای سن 13 سال و نمره خام 39، آزمودنی در رتبه درصدی 79 قرار دارد. یعنی از 79 درصد همسالان خود قوی تر و از 21 درصد همسالان خود ضعیف تر است. ..........
راهنمای اجرای آزمون ماتریس های پیشرو ریون
وسایل آزمایش
کتابچه های آزمون و پاسخنامه به تعداد لازم و یک کتابچه و پاسخنامه برای آزماینده.
طرز نشستن آزمودنی ها
آزمودنی ها باید به اندازه کافی از همدیگر فاصله داشته باشند تا نتوانند پاسخهای دیگران را ببینند. برای رفت و آمد ناظران جلسه باید محل کافی در نظر گرفت.
روش اجرا
به هر یک از آزمودنیها پاسخنامه داده می شود و از آنها درخواست می شود که مشخصات خود را بالای پاسخنامه در محل تعیین شده بنویسند. وقتی همه آزمودنیها مشخصات خود را نوشتند آزماینده می گوید:"به هر یک از شما یک کتابچه امتحان داده می شود ولی قبل از اعلام شروع امتحان کتابچه را باز نکنید." بلافاصله کتابچه های آزمون توزیع می شود.بعد آزماینده می گوید:" صفحه اول کتابچه آزمون را باز کنید، از سمت چپ " . خود آزماینده نیز صفحه اول کتابچه آزمون را باز می کند ونشان می دهد، " دربالای صفحه نوشته شده است سؤال یک و در پاسخنامه در ستون اول ، شماره سؤال نوشته شده است" نشان می دهد،" در قسمت بالای صفحه شکلی می بینید که قسمتی از آن افتاده است، حالا قطعه های پایین را نگاه کنید " آزماینده دست خودرابه ترتیب روی قطعه ها می گذارد.
" نامناسب است، قطعه های (2 و3 ) نیزنامناسب هستند ،چون طرح آنها با طرح شکل بالا یکی نیست، قطعه های (6) چطور؟ این قطعه نیز نامتناسب است " توضیح می دهد که ناقص است" قطعهای را که برای پر کردن محل خالی شکل مناسب است با انگشت خود نشان دهید". آزماینده به آزمودنیها نگاه می کند تا اطمینان حاصل کند که قطعه را درست نشان می دهند. در صورت لزوم آزماینده توضیحات بیشتری می دهد . بعد می گوید :" بلی ، قطعه (4) درست است ، بنابراین جواب سؤال یک عبارت است از (4) ." در پاسخنامه مقابل سؤال یک روی حرف (4) علامت (×) می گذارید ، "لطفاً کتابچه راورق نزنید" پس از این که همه آزمودنیها در برابر سؤال یک در پاسخنامه علامت (×) گذاشتند آزماینده می گوید :" در هر یک از صفحه های بعدی این کتابچه نیز شکلی خواهید دید که قسمتی از آن ناقص است و در پایین نیز شکل قطعه های مختلفی داده شده که فقط یکی از آنها ازهر لحاظ مناسب است. وقتی در هر سؤال قطعه مناسب را پیدا کردید، حرف بالای آن را در پاسخنامه مقابل همان سؤال در خانه مربوط علامت (×) بگذارید. سؤالاتی که دراین کتابچه خواهید دید به تدریج مشکل تر می شوند ولی اگر به چندسؤال اول خوب دقت کنید پیدا کردن جواب سؤالات بعدی آسانتر خواهد شد .اگر

نمونه آزمون ریون کودکان
تعداد صفحات: 5
نوع فایل: WORD
+ فایل هدیه:
راهنمای ازمون ریون کودکان (7 صفحه word)
قسمتی از متن:
با توجه به جدول بالا در محل تلاقی نمره خام 20 و سن 7 سال، هوشبهر 111 مشاهده می شود، بنابراین ضریب هوشی آزمودنی 111 است. ..........
راهنمای آزمون ریون کودکان
راهنمای اجرای ماتریس های پیشرونده ریون
سری های A . AB . B ( رنگی )
ماتریس های پیشرونده ریون
سری های A . AB . B ( رنگی )
روش اجرا
در جریان یک مصاحبه اولیه، نام سن وسایر اطلاعات مربوط به آزمودنی را روی برگ نمره گذاری می نویسند. آنگاه دفترچه تصاویر را باز می کنند. اولین تصویر یعنی A 1 را به آزمودنی نشان می دهند. به او می گویند: این تصویر را خوب نگاه کنید( تصویر بالایی ). قسمتی ازآن برداشته شده است ( نشان می دهند ). قسمت برداشته شده در بین تصاویر پائینی است. هر یک از تصاویر پایینی شکل قسمت برداشته شده بالا را دارند. یعنی تصاویر پایینی می توانند قسمت برداشته شده تصویر بالارا پرکنند. اما همه آنها نمی توانند تصویر بالا را تکمیل کنند. فقط یکی از آنها می توانند تصویر بالایی را تکمیل کند. مثلا تصویر1، شکل بالا را دارد اما طرح آن را ندارد. تصویر 2 هم خوب نیست. تصویر3 کاملا غلط است. تصویر 6 تقریبا خوب است اما خود آن ناقص است. به نظر شما کدامیک پاسخ است. پاسخ صحیح را نشان بدهید. اگر آزمودنی نتواند پاسخ صحیح را نشان دهد، آزماینده توضیحات بالارا نشان می دهد تا اینکه ماهیت مسئله درک شود. آنگاه آزماینده به تصویر A2 می پردازد. او می گوید : حال قطعه ای را نشان بده که می تواند تصویر بالایی را تکمیل کند. اگر آزمودنی نتواند پاسخ درست را پیدا کند، آزماینده به تصویر A1 برمی گردد وبعد آزمودنی می خواهد تا A2 را حل کند. اما اگر A2را درست پاسخ دهد به A3 می پردازد وشیوه بالا را بکار می برد. بین تصاویر A 1 تا A5 هر وقت لازم شد آزماینده به تصویر A1 برمی گردد اما پس از تصویر A5 کوچکترین کمکی را در حق او به عمل نمی آورد. آزماینده پاسخهای آزمودنی را روی برگ نمره گذاری می نویسد. او مواظبت می کند تا صفحات دوتادو ورق نخورند. در شروع سریهای Ab و B، کافی است که توجه آزمودنی روی مسئله جلب شود. کمکهای اضافی لازم نخواهد بود.
نمره گذاری
به هر پاسخ صحیح یک نمره داده می شود. با درنظر گرفتن جمع کل نمرات وسن آزمودنی، رتبه درصدی او بر اساس جدول نرم معلوم می شود.
جدول نرم آزمون ریون کودکان
سن تقویمی بر حسب نیمسال | رتبه درصدی | ||||||||
5/9 | 9 | 5/8 | 8 | 5/7 | 7 | 5/6 | 6 | 5/5 | |
32 30 27 24 21 18 16 | 31 29 26 23 20 17 15 | 30 28 25 22 19 16 14 | 28 26 24 21 18 15 13 | 26 24 22 19 16 14 12 | 25 23 20 18 15 12 11 | 24 22 18 16 13 11 10 | 23 21 17 14 12 10 9 | 21 19 15 12 10 9 8 | 95 90 75 50 25 10 5 |

گزارش کار آزمایش خطای مولر لایر
تعداد صفحات: 20 (دو نمونه گزارش کار)
نوع فایل: WORD
فهرست مطالب:
مقدمه
ادبیات پژوهش
طرح تحقیق
روش اجرای آزمایش
نتایج آزمایش
بحث و تفسیر
قسمتی از متن:
شناسایی محرک ها:
یک نحوه دیگر سنجش پاسخ های ادراکی شناسایی یا بازشناسی برخی محرک ها از میان مجموعه ای از محرک های مشابه یا مبهم است. مثلاً دسته بندی کارتهای رنگی، شماره دار، تصویر های متفاوت، و یا اینکه از آزمودنی بخواهیم که در یک طرح پر پیچ و خم یا اشکال هندسی در هم یک طرح ساده هندسی را هر چه سریعتر تشخیص دهد و آن را اعلام دارد (طرح معروف گشتالت). و در مورد حیوانات که باید در برابر یک پاداش یک شکل مربع را از اشکال دیگر هندسی تشخیص دهد.
بازسازی محرک : برخی پاسخ های ادراکی را می توان در موقعیت بازسازی محرک اندازه گیری کرد بهترین نمونه آزمایش های این قبیل بازسازی ها سنجش خطای ادراکی معروف به «مولر-لایر» است. در این آزمایش از آزمودنی می خواهند که پاره خط متغیر را به اندازه پاره خط ثابت تنظیم کند. بدیهی است که همه آزمودنیها دچار خطای ادراکی مولر لایر می شوند و کم یا بیش در بازسازی این دو پاره خط اشتباه می کنند. آزماینده میتواند خطا را یادداشت کند و پس از چند بار تکرار خطای متوسط آزمودنی بدست خواهد آمد. به هر حال هر اندازه محرک موضوع بازسازی پیچیده تر باشد، به همان اندازه بازسازی آن با خطای بیشتری انجام خواهد گرفت.
طرح تحقیق:
در این آزمایش تلاش بر این است که میزان خطای فرد به هنگام انجام آزمایش مولر لایر را اندازه بگیریم تا میانگین خطای ادراکی شخص بدست آید.
وسایل مورد نیاز در این آزمایش یک جدول باریبت خطاها و یک عدد ابزار آزمون «مولر-لایر» است.
روش اجرای آزمایش
در این آزمایش آزمودنی با آرامش روی صندلی نشسته و آزمایشگر نیز روبروی او قرار می گیرد. وسایل آزمایش نیز روی میز قرار می گیرند و آزمایش با اعلام آمادگی او جانب آزمودنی آغاز می گردد.
آزمون مولر لایر بدین صورت است که از یک صفحة ثابت و یک صفحه متحرک تشکیل شده است و صفحه ثابت حاوی یکپاره خط همگرا و صفحه متحرک دارای یک پاره خط واگرا است.
ابتدا آزمایشگر پاره خط متغیر را به آزمونی نشان می دهد و آزمودنی نیز باید آنرا با پاره خط ثابت مقایسه کند آنها را با هم برابر سازد. آزمایشگر به طور متناوب یک مرتبه پاره خط متغیر را آشکارا بزرگتر از پاره خط معیار «پاره خط ثابت» و مرتبه بعد آنرا کوچکتر از خطر معیار به آزمودنی ارایه می دهد- این کوشش ها را 20 مرتبه تکرار می کند. آزمایشگر میزان خطای آزمودنی را هر بار از روی خط کش مدرج مشاهده می کند که در دو ستون جداگانه یادداشت می کند.

تعداد صفحات: 23 (دو نمونه گزار کار)
نوع فایل: WORD
فهرست مطالب:
مقدمه
ادبیات تحقیق
متن تحقیق
فرضیه تحقیق
ابراز آزمایش
شیوه اجرا
نتایج آزمایش
بحث و تفسیر
قسمتی از متن:
آزمایش ما در سه مرحله صورت می گیرد:
مرحله1: ابتدا آزمودنی پشت میزی می نشیند. ما صفحه را که فقط یک صفحه با خانه های خالی است را جلوی وی قرار می دهیم. بعد مربع های کوچک را در یک یا دو ردیف بدون هیچ ترتیب خاصی در جلوی آزمودنی می چینیم به طوری که دسترسی به آنها برای وی راحت باشد. روی این صفحات کوچک را می پوشانیم که احتمال یادگیری اشکال و تداعی به حداقل کاهش می یابد.
دستورالعملی که به آزمودنی می دهیم بدین صورت است: « ما در این آزمایش می خواهیم اثر تکرار را بر روی حافظه مورد بررسی قرار دهیم. شما می بایست ابتدا به مدت یک دقیقه به صفحه 1 به دقت نگاه کنید. سپس بدون نگاه کردن به آن باید از حفظ 16 مربع کوچک را بر روی صفحه 2 که جلوی شماست جاگذاری نمایید. توجه کنید که دو نکته مهم است: یکی جای هر شکل، و دیگری جهت آن ».
بعد صفحه را به مدت یک دقیقه در برابر دیدگان آزمودنی قرار می دهیم. پس از پایان یک دقیقه صفحه 1 را پشت و رو کرده یا از میدان دید آزمودنی خارج می کنیم و از او می خواهیم که 16 صفحه کوچک را روی صفحه 2 جاگذاری نماید. آزمودنی باید هر 16 مربع را روی صفحه 2 قرار دهد. در همین حال ما زمان جاگذاری را با کرونومتر اندازه گیری می کنیم. زمان جاگذاری صفحات کوچک بر روی صفحه 2 هیچ محدویتی ندارد، اما، هنگامی که آزمودنی آخرین مربع کوچک را روی صفحه 2 قرار دارد، دیگر نمی تواند ترکیب و جای مربع ها را به هم برند و زمان جاگذاری پایان می یابد. بعد از اتمام این مرحله، نوبت به مرحلة تصحیح می رسد.
در مرحله تصحیح آزمودنی با توجه به صحفه 1 که در اختیارش گذاشته می شود، به تصحیح اشتباهات خود می پردازد. و می بایست مربع هایی را که در جای اشتباه گذاشته در یک طرف و مربع هایی را که در جهت اشتباه قرار داده را در طرف دیگر بگذارد. در حین انجام این کار آزماینده نیز به نظارت می پردازد. به عنوان مثال آنهایی را که جهتشان اشتباه است در سمت راست و آنهایی را که جایشان نادرست است در سمت چپ قرار دهد. سپس موارد زیرا را در جدول که در پیوست ارایه شده است. ثبت می کنیم:
درست ها، جهت نادرست ها، جای اشتباه، امتیاز، و زمان جاگذاری.
نحوه امتیاز دادن به این صورت است که برای شکل هایی که درست و با جهت صحیح جاگذاری شده اند، 1 امتیاز، برای مربع هایی که جهتشان اشتباه است، 5/0امتیار، و برای مربع هایی که جایشان اشتباه است، صفر امتیاز در نظر می گیریم.
در مرحله تصحیح لزومی به گرفتن زمان نیست.
حالا دوباره مربع های کوچک را به صورتی تصادفی در دو ردیف کنار صفحه 2 می چینیم، و روی آنها را می پوشانیم و بدین ترتیب آماده اجرای، مرحله دو می شویم.
مرحله 2: نیز عیناً به مانند مرحله 1 تکرار می شود و هیچ تفاوتی با مرحله 1 از نظر شیوه اجرا ندارد.
مرحله 3: اجرای این مرحله کمی متفاوت از 2 مرحلة قبلی است. بدین صورت که دیگر آزمونی در ابتدای این مرحله به صفحه 1 نگاه نمی کند و باید با استفاده از حافظه خود، بلافاصله پس از تصحیح مرحلة 2 به چیدن صفحات کوچک روی صفحه 2 بپردازد.